Upptäck varumärkena från våra affärsenheter Adhesive Technologies och Consumer Brands.
Vår hållbarhetsstrategi är en direkt spegling av vårt företags hängivenhet för ”Meningsfull Tillväxt”. Vi är hängivna till att driva förändring genom att skapa mervärde för våra intressenter, utveckla vår verksamhet och agera hållbart för nuvarande och kommande generationers bästa.
På Henkel ser vi hållbarhet som en konstant strävan för att göra framsteg i aktuella ämnen och fortsätta lära om nya problem, baserat på forskning. Global miljöpåverkan är en av de största utmaningarna som mänskligheten ställs emot idag, vilket kräver brådskande handlingar. Det är också kritiskt att skydda och återuppbygga livsviktiga system som skog, vatten och biologisk mångfald, för både nuvarande och framtida generationer. Samtidigt ser vi en global fattigdom och sociala orättvisor öka, vilket i sin tur kan äventyra mänskliga rättigheter och grunden i social samlevnad. I arbetet erkänner vi att företag som Henkel spelar en roll i att möta dessa utmaningar och skapa verklig förändring.
Vårt affärssyfte definierar de gemensamma grunderna som förenar alla oss på Henkel: Pionjärer för framtida generationers bästa. Med vår entreprenörsanda, vår kunskap, våra produkter och teknologi, vill vi förbättra livet för människor varje dag och forma en meningsfull framtid för nästkommande generationer. En hållbar verksamhetspraxis har varit en del av vår företagskultur i decennier, och är även en central del i vår framtidsvision. Tillsammans med innovation och digitalisering är hållbarhet grunden i vår företagsstrategi, vår Purposeful Growth Agenda.
Vi bygger på våra styrkor, som innovationen i våra verksamheter, den omfattande kunskapen hos våra anställda, tillsammans med kontakten mellan våra produkter och kunder och konsumenter. Vi vill arbeta med andra för att skapa fundamental förändring.
Vi publicerade vår nya 2030+ Hållbarhetsramverk 2022, vilken vi kopplar till vår höga ambition att nå en ”Skillnad för framtida generationer”. Detta mått inkluderar de tre dimensionerna av ESG i vår syn på hållbarhet, och vi har definierat några fokusområden:
Vår hållbarhetsstrategi kretsar kring införandet av våra ambitioner genom konkreta handlingar och projekt för att nå praktisk framgång. Vårt 2030+ Sustainability Ambitions Framework sätter nya långsiktiga ambitioner i de tre dimensionerna av Återanvändbar Planet, Stärkta Samhällen och Pålitlig Partner och kopplas till vår höga ambition att nå en ”Transformerande påverkan för framtida generationers bästa”.
Vi har även definierat hur vi strävar efter framgång i hela vår värdekedja genom att definiera tre nyckelfaktorer för att nå en systemförändring:
För att avgöra och kategorisera relevanta ämnen för våra företagsaktiviteter och rapportering, engagerar vi oss i en pågående process av att samla in och utvärdera utmaningar och möjligheter inom hållbar utveckling genom att använda olika verktyg. Vi bedömer hur viktigt ämnet är för företaget, miljön, samhället och för våra intressenter. Resultaten av denna process kan delas upp i tre dimensioner: Återanvändbar planet, Stärkta samhällen och Pålitlig partner, alla med tre teman som har identifierats i en materialanalys. I dessa nio ämnesområden vill vi driva hållbar utveckling runt om i världen samt i vår värdekedja med våra företagsaktiviteter.