Strategi

Skapa mervärde för våra kunder och konsumenter, för de samhällen där vi är verksamma och för företaget –samtidigt som vi minskar vårt miljöavtryck. Det är kärnan i vår hållbarhetsstrategi och de ambitiösa mål den innefattar.

Under lång tid har det sett ut som om tillväxt och resursförbrukning går hand i hand och att tillväxt utan ökad resursförbrukning inte är möjlig. Större befolkning och högre levnadsstandard har lett till en ökad förbrukning av jordens resurser. Enligt prognoserna kommer världens befolkning att öka till nio miljarder fram till 2050, så trenden kommer inte att ändras i första taget. Resursförbrukningen kommer att öka under de närmaste årtiondena, i och med att naturresurser som fossila bränslen och dricksvatten förbrukas mycket snabbare än planeten kan producera dem.

Samtidigt som denna utveckling innebär utmaningar för framtiden erbjuder den också stora möjligheter. Innovation och att uppnå mer med mindre är förutsättningar för ökad hållbarhet. Vi behöver produkter som gör det möjligt för människor att leva ett gott liv samtidigt som de använder allt mindre mängder material. Den tanken står i centrum för Henkels hållbarhetsstrategi. Vi strävar efter att hitta nya sätt att växa och höja livskvaliteten utan att förbruka mer resurser. Vi vill förbättra våra produkter och lösningar genom innovation och smart tänkande – skapa mer värde med mindre miljöavtryck.
 

Värderingar och definition

Att bli tre gånger effektivare till 2030

Våra bidrag inom sex fokusområden

Vi inriktar vår verksamhet längs hela värdekedjan på sex fokusområden som återspeglar utmaningarna för hållbar utveckling i samband med vår verksamhet. Att innovera och uppnå mer med mindre kommer att bli avgörande för att skapa hållbarhet utan att försaka människors livskvalitet. För att driva processen längs hela värdekedjan för alla våra produkter och tekniker koncentrerar vi oss på en fast uppsättning områden som sammanfattar våra utmaningar genom att de är förknippade med vår verksamhet. Vi har delat upp fokusområdena i två dimensioner: "mer värde" och "mindre avtryck". Om vi ska kunna tillämpa vår strategi och nå våra mål måste våra anställda alltid ha båda dessa dimensioner i åtanke och låta dem komma till uttryck i den dagliga verksamheten och de måste återspeglas i alla våra affärsprocesser.

Det här vill vi uppnå till 2030

För att nå vårt mål att bli tre gånger mer effektiv år 2030, måste vi förbättra vår effektivitet med i genomsnitt 5 till 6 % varje år. Vi nådde våra mål för 2011 till 2015, förbättra förhållandet mellan det värde vi skapar och vår miljöpåverkan med 38% totalt och effektivitetsökningen ökade med 43% fram till 2018. På vägen för att uppnå vårt långsiktiga mål att tredubbla det värde som skapas för det fotavtryck som görs av verksamheten, produkterna och tjänsterna, vill vi även förbättra våra prestationer på dessa områden under de närmaste åren. För att hjälpa oss att uppnå detta har vi definierat nya medelfristiga mål:

Vad vi har uppnått

År 2018 gjorde vi betydande framsteg när det gäller att uppnå dessa delmål för 2020 (basår: 2010):