STRATEGISKT RAMVERK

Vi formar vår framtid utifrån ett långsiktigt strategiskt ramverk som bygger på vårt syfte och våra värderingar.

Med detta strategiska ramverk sätter vi ett tydligt fokus på meningsfull tillväxt. Det innebär att vi strävar efter att skapa ett överlägset värde för kunder och konsumenter för att växa snabbare än våra marknader, att stärka vårt ledarskap inom hållbarhet och att hjälpa våra medarbetare att utvecklas både professionellt och personligt inom Henkel.

De viktigaste elementen i vårt strategiska ramverk är en vinnande produktportfolio med starka varumärken och lösningar, en tydlig konkurrensfördel inom innovation, hållbarhet och digitalisering, framtidssäkrade driftsmodeller, – allt detta stöds av en stark grund av samverkanskultur och engagerade medarbetare.

VINNA 20-TALET GENOM

MÅLLIG TILLVÄXT

Shaping our Future - Thumbnail

Forma en vinnande portfölj strängt

En framgångsrik produktportfölj är nyckeln till en hållbart lönsam affärsutveckling. Därför utvecklar vi kontinuerligt vår portfölj av varumärken och verksamheter som en del av vår aktiva portföljstyrning – inte minst med tanke på de åtgärder som har aviserats och genomförts inom vår integrerade affärsenhet Consumer Brands.

Samtidigt förblir förvärvs- och avyttringsaktiviteter (M&A) en central del av vår strategi i alla affärsenheter, med stöd av vår starka balansräkning.

Accelerera banbrytande innovationer

Vi vill påskynda utvecklingen av innovativa lösningar och vidareutveckla vårt innovationsarbete, exempelvis genom att använda digitala verktyg och data för att snabbare och mer effektivt få insikter om konsumentbeteenden och marknadstrender.

Beslutsfattande inom organisationen sker nära marknaden, vilket gör oss mer flexibla och lyhörda.

I vår samverkan med externa partners utnyttjar vi i allt högre grad potentialen i öppen innovation, tillämpar agila metoder och fortsätter att investera i innovationscenter. Vi satsar konsekvent på innovation och varumärken inom våra kärnkategorier och nyckelmarknader.

Stärka hållbarhet som en verklig konkurrensfördel

Vi vill göra hållbarhet till en tydlig konkurrensfördel. Hållbarhet är avgörande för att skapa ett konkurrensmässigt övertag, möjliggöra affärstillväxt och generera värde för våra kunder, konsumenter och alla våra intressenter.

För att främja hållbar utveckling har vi satt upp ambitiösa mål inom ramen för vårt 2030+ Sustainability Ambition Framework. Dessa mål bygger på våra framsteg hittills och drivs med konsekvent fokus. Vi har integrerat olika ESG-dimensioner och definierat tre huvudområden:

  • Regenerativ planet: Vi strävar efter en cirkulär ekonomi, en klimatneutral framtid och att återställa naturen. Därför utvecklar vi våra affärsaktiviteter för att driva lösningar inom klimat, cirkularitet och biologisk mångfald.
  • Stärkta samhällen: Vi bidrar aktivt till att människor ska kunna leva bättre liv genom våra affärer och varumärken. Vårt fokus ligger på jämlikhet, utbildning och välmående.
  • Pålitlig partner: Vi är engagerade i produktkvalitet och säkerhet samtidigt som vi säkerställer affärsframgång med integritet. Vi fokuserar på prestation, transparens och samarbete.

Vi kommer att utnyttja våra unika styrkor, som innovationskraften inom våra affärsenheter och den omfattande expertisen hos våra medarbetare. Dessutom drar vi nytta av våra produkters många kontaktpunkter med kunder och konsumenter.

Bedömningar i relevanta hållbarhetsrankningar ger oss viktig och opartisk bekräftelse på våra framsteg och prestationer inom hållbarhet.

Skapa mervärde för kunder och konsumenter genom digitalisering

Vi utnyttjar de möjligheter som digitalisering erbjuder för att öka mervärdet för våra kunder och konsumenter. Vi interagerar direkt med konsumenter, satsar på att öka vår digitala försäljning och bygger upp en stark talangpool inom digitalisering med riktat stöd. Vårt mål är att stärka vårt digitala affärsfokus och öka effektiviteten. I detta sammanhang spelar vår digitala enhet Henkel dx, som etablerades 2019 för att samla Henkels digitala och IT-team, en avgörande roll.

Kontinuerlig optimering av driftsmodeller

Vi arbetar kontinuerligt med att optimera våra driftsmodeller för att stärka vår konkurrenskraft genom effektivare processer och strukturer. Våra mål är att komma närmare kunder och konsumenter, etablera snabbare beslutsprocesser och skapa ytterligare effektivitetsvinster

Stärka vår samarbetskultur

En stark företagskultur, gemensamma värderingar och en tydlig förståelse för samarbete som ett starkt team är avgörande för att framgångsrikt driva vår tillväxtagenda vidare. Viktiga hörnstenar i detta är vårt syfte – Pioneers at heart for the good of generations – samt våra Leadership Commitments, som förenar alla medarbetare globalt. Vi ser kulturell transformation som en pågående process där vi fokuserar på samarbete, främjar kompetensutveckling för framtidens krav och skapar möjligheter för kontinuerlig utveckling.