Pressmeddelanden 2009

filter

 

Carsten Tilger
17.11.2009
Carsten Tilger appointed Henkel’s new Chief Communications Officer 

Carsten Tilger, 42, will assume the position of Head of Corporate Communications at Henkel effective March 1, 2010. As Corporate Senior Vice President he will report directly to Kasper Rorsted, Chairman of the Henkel Management Board. Carsten Tilger will succeed Dr. Marcus Kuhnert, who is currently heading Corporate Communications on an interim basis in addition to his function as Chief Strategy Officer.

  mer
Kvartalsrapport Q3/2009 (Cover)
11.11.2009
Henkels återhämtning fortsätter under tredje kvartalet 
  • Försäljningen minskar med 7,3% till 3 485 miljoner euro
  • Organiska försäljningsminskningen reducerad till 2,5%
  • Rörelsevinsten ökar med 191 miljoner euro till 290 miljoner euro
  • Justerad rörelsevinst sjunker med 1,5% till 385 miljoner euro
  mer
09.10.2009
Pris viktigare än miljö för konsumenter 

 – ny undersökning ger inblick i hur miljömedvetna svenska konsumenter är.

Två av tre konsumenter tänker på miljön när de handlar. Det visar Henkel Habits Holistic, en undersökning som baseras på svar från 940 svenska konsumenter gjord av konsumentföretaget Henkel.

  mer
Schwarzkopf Professional stolt sponsor av Rosa Bandet
21.09.2009
Schwarzkopf Professional stolt sponsor av Rosa Bandet 

Under oktober månad färgas Sverige rosa för att samla in pengar och sprida information om bröstcancerforskning. Tillsammans med våra kunder stödjer Schwarzkopf Professional Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj nu för femte året i rad. De kunder som under oktober månad köper rosa erbjudanden från varumärkena BC Q10, Novelle och SEAH HAIRSPA bidrar till insamlingen med 25 kr per kit.

  mer
Schwarzkopf Country Colors
18.09.2009
Schwarzkopf Country Colors i ny kostym inför hösten 

Varför inte kickstarta hösten med en ny hårfärg i naturens egna färgspel från Schwarzkopf Country Colors? Country Colors är Schwarzkopfs populära intensivtoning med naturliga och intensiva färgnyanser fulla av glans. Serien relanseras i höst med ny design, ny droppfri formula med macadamiaolja och andra naturliga växtextrakt, och finns nu även i hela 5 nya färger.

  mer
Schwarzkopf Coloriste 10-minutersfärg
18.09.2009
Schwarzkopf Coloriste 10-minutersfärg nu i glänsande svart 

Med Schwarzkopfs lansering av Coloriste blev det möjligt att färga håret hemma med gråhårstäckning - på endast 10 minuter! Nu finns nyheten Schwarzkopf Coloriste även i den populära nyansen svart.

  mer
19.09.2009
Simone Bagel-Trah New Chair of Henkel’s Shareholders’ Committee 

Today, the Shareholders’ Committee of Henkel AG & Co. KGaA elected Simone Bagel-Trah as its new Chairwoman. Bagel-Trah takes over this office from Albrecht Woeste who has been a member of the committee since 1976 and became its Chairman in 1990. This coming Tuesday, Simone Bagel-Trah is also due to be elected Chair of Henkel’s Supervisory Board. This completes the transition from the fourth generation of the Henkel family to the fifth. The change at the top of these two supervisory bodies had already been announced at the Henkel Annual General Meeting of spring 2008.

  mer
Loctite® 2400 & 2700
09.09.2009
Loctite® 2400 och Loctite® 2700, en nyhet för hälsa, miljö och säkerhet! 

Först ut på marknaden presenterar Henkel de nya Loctite® 2400 och Loctite® 2700, två nya gänglåsningar med medel och hög styrka som båda är utvecklade med fokus på hälsa, miljö och säkerhet (HMS). Medvetenheten kring hälsa, miljö och säkerhet ökar ständigt bland företag och organisationer. Henkel arbetar hela tiden med att förbättra både de miljö- och arbetsmiljömässiga egenskaperna med sina produkter men har också fokus på bibehållen kvalitet. Vår avdelning för forskning och utveckling tar ett globalt ansvar när de jobbar med att ta fram nya limprodukter. Målet är att förbättra hälso- och säkerhetsaspekterna vid hantering av kemikalier på arbetsplatsen. Ett exempel är att dessa varken har en hälso- eller miljöklassning.

  mer
Schwarzkopf Brillance Noble Amber
08.09.2009
Hårfärg med bärnstensglans från Schwarzkopf Brillance 

Schwarzkopf Brillance är en av Sveriges populäraste hårfärger och erbjuder färger med särskilt intensiv glans. Brillance ligger alltid i framkanten för att identifiera de senaste modetrenderna och förvandla dessa till spännande hårfärgsnyanser. I höst lanseras en serie med tre nya trendfärger, Noble Amber, med vacker gyllenskimrande ädelstensglans.

  mer
Barnängen Creme & Olja Silke & Magnolia duschcreme
21.08.2009
Barnängen-familjen växer med härliga nyheter för hår och hud 

Barnängen är den älskade svenska klassikern som alltid förnyar sig. Det har aldrig gått bättre för Barnängen än nu. Och nu inför hösten satsar vi friskt vidare med massor av fräscha nyheter. Vi lanserar en ny duschcreme och flytande tvål Creme & Olja Silke & Magnolia, ny deo roll-on Extra Torr samt en ny hårvårdsserie Färglyster för färgat och matt hår. Samtidigt får Barnängens flytande tvålar ny design.

  mer
14.08.2009
Henkel ny marknadsledare inom hårfärg i Sverige 

Den 5 augusti presenterade Henkel-koncernen resultatet för andra kvartalet 2009. Företagets affärsområde för konsumentprodukter går fortsatt mycket bra, kosmetik- och hygienprodukter hade en organisk försäljningstillväxt på 3,5 % jämfört med föregående år.

  mer
Kvartalsrapport Q2/2009 (Cover)
05.08.2009
Henkel visar positiv utveckling för 2:a kvartalet 
  • Försäljningen minskar med 5 %, till 3 485 miljoner euro
  • Organisk försäljningsminskning med 5,3 %
  • Rörelsevinsten ökar från 113 miljoner euro till 279 miljoner euro
  • Justerad rörelsevinst sjunker med 17,2 % till 308 miljoner euro
  mer
20.07.2009
Two major awards for Henkel 

International consumer goods manufacturer Henkel has garnered honors in two renowned US communications competitions. For the fourth time in a row, the company received the highest accolade in the roll of the world’s best with the League of American Communications Professionals (LACP) conferring platinum on the 2008 Henkel annual report in the “Consumer Consumables – Household/Personal” category. And in the globally established Stevie International Business Awards, Henkel’s new training film explaining the company’s corporate branding strategy garnered gold.

  mer
16.07.2009
Henkel consolidates position in Fortune 500 ranking 

Henkel has made a gain of 20 places in the annual survey of the world’s 500 highest-revenue companies published by the US business magazine Fortune. In the overall ranking, Henkel holds position number 448 compared to 468 last year. And for the first time, Henkel has also gained entry this year in the list of companies making the biggest jump in profits, taking 36th place in that ranking.

  mer
Schwarzkopf Gliss Color Shine & Protect
13.07.2009
Färg är härligt! Vårda den väl med nya Schwarzkopf Gliss Color Shine & Protect 

När hösten kommer vill många fräscha upp håret med en ny hårfärg, eller ge nytt liv till det blonda håret efter sommarens påfrestningar. Nu kommer Gliss serie för färgat, tonat eller slingat hår i helt ny skepnad. Nya Gliss Color Shine & Protect med flytande kristaller och UV-filter ger optimal vård och skydd och resultatet blir en vackert skimrande hårfärg med fantastisk glans.

  mer
SYOSS SHINE BOOST Shampoo
25.06.2009
Salongssnygg utan salongspriser med nya SYOSS 

Nu behöver du inte längre gå till frisören för att få tillgång till lyxiga hårvårdsprodukter. Nya SYOSS - hårvårdsserie har samma höga kvalité som professionella salongsprodukter, men köps på vanliga kläd- och matvaruaffärer till ett betydligt mer plånboksvänligt pris.

  mer
20.05.2009
Henkel recognized for ecological commitment 

For more than 133 years, Henkel has been combining leading brand performance with responsibility toward people and the environment. In Cologne on May 19, Henkel received the 2009 Plus X Award – conferred as part of a major European technology competition – for its standing as an “Ecologically Committed Company”. Also recognized were the company’s new liquid laundry detergents marketed under the Terra Activ brand.

  mer
Barnängen Summer Essentials
15.05.2009
Nya sommarfavoriter i duschen från Barnängen 

Vad passar bättre i duschen efter en solig dag på klipporna än en ny fräsch duschcreme från Barnängen? Nu lanseras två nya vårdande duschcremer i ny ”must-have-design”, pigga sommarfärger och med uppfriskande dofter: Naturlig & Fräsch Vitt te samt Naturlig & Fräsch Ros & Passionsblomma. Duschcremerna kommer som ”limited summer edition” och säljs endast under sommaren 2009.

  mer
Henkel Habits Hair
15.06.2009
Nio av tio svenska kvinnor färgar håret 

– ny svensk undersökning ger inblick i svenskarnas hårvanor

  mer
11.05.2009
Barnängen i samarbete med SLS och Sommarsimskolan 

Från och med 2009 inleder Svenska Livräddningssällskapet (SLS) och Barnängen ett samarbete om sommarsimskolorna. Varje sommar arrangeras fler än 350 sommarsimskolor av SLS-utbildade simlärare. Sommarsimskolarna betyder mycket för att höja simkunnigheten och vattensäkerheten i Sverige.
– Vi är väldigt glada för det nu startade samarbetet med Barnängen, säger Mona Lisa Wernesten, utbildningsansvarig i Svenska Livräddningssällskapet. Samarbetet ger oss möjlighet att ge nya sommarsimskolor stöd och hjälp men också att utveckla sommarsimskolorna till att bli ännu bättre.

  mer
2009 IIHF World Championship
24.04.2009
Svenskar är osäkra om hockey är en rättvis sport 

Men var störst intresse finns är det inget snack om - på landet i mellersta Sverige finns flest hockeyfans

  mer
21.04.2009
Henkel again recognized 

Henkel has once again received public recognition as a socially responsible company: for the second time running, the Ethisphere Institute and Forbes Magazine, both of the USA, have included Henkel in their list of the “World’s Most Ethical Companies”. Only two German companies have made it to this list. Among the selection criteria are corporate social responsibility, management style and innovative strength.

  mer
20.04.2009
Henkel holds Annual General Meeting 

Today’s Annual General Meeting of Henkel AG & Co. KGaA in Düsseldorf provided around 2,500 shareholders with an overview of the company’s development and performance in fiscal 2008.

  mer
20.04.2009
Albrecht Woeste to hand over to Simone Bagel-Trah 

Albrecht Woeste, Chairman of the Supervisory Board and of the Shareholders' Committee of Henkel AG & Co. KGaA announced at today's Annual General Meeting of the company that he would be retiring from these offices in September 2009 and would be proposing to the members of both corporate bodies that they elect Dr. Simone Bagel-Trah as his successor. This handing-over of the corporate baton from the fourth to the fifth generation of the Henkel family was first announced last year.

  mer
2 coola vårnyheter från Schwarzkopf got2b
09.04.2009
2 coola vårnyheter från Schwarzkopf got2b 

Sparkling Fixing Gel Spray och Beach Mat Surfer Look Matt Paste

  mer
Heidi Klum
03.04.2009
Taft styling med både stadga och en silkeslen känsla 

Går det att hitta stylingprodukter som ger perfekt och långvarig stadga utan att resultatet blir stelt och onaturligt? Ja, nu lanserar Schwarzkopf Taft en helt ny serie – Taft Fixing Silk Touch – med stylingprodukter som på ett unikt sätt kombinerar både en silkeslen effekt och utmärkt fixering. Och som vanligt är det supermodellen Heidi Klum som är ansiktet utåt för Taft-nyheten.

  mer
L1+ Extreme Blondering
01.04.2009
Are you Blond & Strong? Är du blond & stark? 

Marknadsledaren Poly Blonde byter nu namn till Schwarzkopf Blonde. Samtidigt relanseras serien med ny design och en ny förbättrad formula som bygger på konceptet ”Blond & Strong”. Alla produkter innehåller ett stärkande komplex med vitaminer och kalcium som stärker håret inifrån och tillför glans, för ett mjukt och sunt hår.

  mer
10.03.2009
Henkel makes biggest contribution to sustainability 

U.S. retail giant Wal-Mart has selected Henkel to receive the “Wal-Mart Sustainability Award". Henkel was recognized as the one company demonstrating the most comprehensive approach to sustainability and making a substantial contribution to Wal-Mart’s sustainability strategy.

  mer
Schwarzkopf - 111 år av innovationer
12.03.2009
Schwarzkopf - 111 år av innovationer 

För 111 år sedan öppnade kemisten Hans Schwarzkopf sin lilla drugstore i Berlin. Idag är Schwarzkopf ett av moderföretaget Henkels största varumärken med produkter inom kategorierna hårfärg, hårvård och styling. Företaget lägger stor vikt vid utveckling av innovativa produkter och har i dagsläget mer än 7 600 patent.

  mer
Schwarzkopf Looks For You 2009
12.03.2009
Skapa din individuella stil 2009 

Vilka svall, snitt och nyanser gäller 2009? Schwarzkopf Looks for you 2009 består av fyra moderna och distinkta looks som inspirerats av modescenen, samhällstrender och kändisvärlden. De fyra stilarna, "Caravan Glam", "Nature’s Divine", "New Faith" och "The Short", kapslar in årets heta hårtrender – och gör dem tillgängliga för alla.

  mer
Schwarzkopf Essential Color
12.03.2009
Första hårfärgen med 80 procent naturliga ingredienser 

Nu lanseras Schwarzkopf Essential Color, den första permanenta hårfärgen med upp till 80 procent naturligt baserade ingredienser, helt utan ammoniak. Essential Color kompromissar inte med resultatet utan täcker även gråa hårstrån effektivt. Den nya formulan som innehåller naturliga råvaror från litchifrukt och ekologiskt odlat vitt te, gör håret mjukt och ger det en intensivt strålande glans.

  mer
World’s Most Admired Companies
09.03.2009
Henkel tar jättekliv i Fortunes företagsranking 

Henkel har klättrat från åttonde till andra plats på fem år och går förbi företag som L´Oréal, Estée Lauder och Colgate-Palmolive, enligt Fortune’s ranking av ”Most Admired Companies” i kategorin ”Soap and Cosmetics”. Dessutom toppar Henkel ligan inom kategorin ”Social Responsibility”.
-  En anledning till att vi klättrat så högt är att vi konsekvent arbetar med att förverkliga våra mål: innovativa produkter med hög kvalitet som är framtagna med stor omtanke om miljön. Vi satsar mycket på att ta vårt sociala ansvar. Vi tror att detta är något som både kunder och konsumenter värderar högt, säger Campbell Peacock, VD för Henkel Norden.

  mer
Loctite och Porsche Motorsport
05.03.2009
Loctite och Porsche Motorsport: Ett vinnande lag 

Startskottet har gått för 2009 års tekniska partnerskap mellan Loctite och Porsche Motorsport. Loctite blir officiell partner och leverantör till Porsche Motorsport, samt officiell teknisk partner till Porsche Mobil 1 Supercup.

  mer
Henkel Norden office
02.03.2009
Henkel Norden i kraftig tillväxt 2008 

Henkel Norden AB, med starka varumärken som Schwarzkopf och Loctite, konstaterar en kraftig tillväxt under 2008. Försäljningen ökade från 149 miljoner euro till 194 miljoner euro för 2008. Ökningen på 30 procent är ett resultat av två strategiskt viktiga förvärv i kombination med en stark organisk tillväxt inom affärsområdena för Kosmetik och hygienprodukter samt Frisörprodukter.
-    Trots en vikande efterfrågan på många områden, ser vi positivt på 2009. Vi kommer att lansera fler nya produkter än någonsin och tror på ett fortsatt uppsving för Kosmetik och hygienprodukter, säger Campbell Peacock, VD för Henkel Norden AB.

  mer
26.02.2009
Communicating the value added 

People purchasing a branded Henkel product expect the highest quality. However, this is not the only demand satisfied by such products. For more than 130 years, Henkel has been combining leading brand performance with responsibility toward people and the environment. Last year, Henkel launched a broad-based, global sustainability initiative under the slogan “Quality and Responsibility”. Henkel is committed to open dialog in this regard – not only with the community of sustainability experts but with customers and consumers as well.

  mer
Henkel Årsredovisning 2008
25.02.2009
Ökad försäljning och vinst för Henkel 
  • Starkt ökad försäljning med 8.1 procent till 14.1 miljarder euro
  • Organisk försäljningstillväxt på 3.0 procent
  • Justerad rörelsevinst*: +9.1 procent till 1 495 miljoner euro
  • Justerad inkomst per preferensaktie*: +3.2 procent till 2.26 euro
  • Försäljning i tillväxtregioner: +3 procentenheter till 37 procent av den totala försäljning
  • Föreslagna utdelningar hålls på föregående års nivåer
  mer
25.02.2009
Sustainability as a success factor 

Global competition is posing new challenges for all market players. In meeting these challenges, it is becoming increasingly important to combine product performance with responsibility toward people and the environment. Henkel has already been working toward achieving sustainable development for more than 130 years. The company sees its sustainability strategy – which encompasses the entire value chain – as an opportunity to set itself apart from its competitors and offer added value to customers and consumers.

  mer
2009 IIHF World Championship
23.02.2009
Varje mål bidrar till välgörenhet 

Henkel, med kända varumärken som Loctite, Schwarzkopf och Barnägen, är för tredje året i rad officiell sponsor till IIHF World Championship. Världens största hockey-händelse går i år av stapeln i Schweiz, från 24 april till och med 10 maj. Henkel har ett starkt socialt engagemang. Under turneringen kommer företaget därför att donera 50 Euro (ca 500 SEK) för varje mål till projekt som stödjer utsatta barn. Dessutom anordnas en internationell tävling för barn och föräldrar där första priset är en resa samt matchbiljetter till 2009 IIHF World Championship.

  mer
12.02.2009
Ingenious innovators with a nose for business 

Some things are just too amazing to be true. At least, that’s what some people think. Nevertheless, true they most certainly are! And at Henkel, the development hit list is constantly being replenished with product innovations that not only prove doubters wrong, but also occasionally turn the market on its head. Each year the “Fritz Henkel Awards for Innovation" are conferred for just that kind of “interference”. Named after the company's founder, appropriately these accolades are in recognition of the kind of genius and business acumen that he represented in his time and that Henkel’s employees are to this day encouraged to emulate.

  mer
06.02.2009
Achievements internationally recognized 

Combining economic success with corporate social responsibility (CSR) has been a constant feature of Henkel’s business philosophy for over 130 years now. And in international terms, too, Henkel counts among the leading companies in this domain. So when it came to conferral of the first ever “European Corporate Responsibility Award” in Prague on February 5 this year, Henkel was once again among the finalists.

  mer
26.01.2009
Promoting climate-compatible consumption 

Energy efficiency and the climate compatibility of processes and products are among the key quality criteria of the future. Henkel has long been committed to maximizing energy efficiency in both production and the ensuing products. Now Henkel is also taking part in Germany’s “Product Carbon Footprint” pilot project with the aim of driving forward the development of appropriate methods for determining all climate-relevant emissions attributable to a product – reliable techniques that are capable of generating transparent and comparable results. The project participants have now presented a range of concepts for calculating and analyzing product-related green house gas emission balances.

  mer

Kontaktinformation