2015-okt-28

Svenska män har slutat låna - köper sina egna skönhetsprodukter

Marknaden för produkter framtagna specifikt för män har tagit fart. Allt fler män väljer att köpa produkter anpassade till dem själva, istället för att låna från sambons eller systerns badrumsskåp. Det är ett resultat av att segmentet som går under namnet ”grooming-kategorin” har utvecklats. Samtidigt har kategorin unisex-produkter tappat mark.

Under 2014 omsatte den svenska skönhetsbranschen över 16 miljarder kronor1. En ökning på nästan en miljard från föregående år. En marknad som bidragit till ökningen är skönhetsprodukter riktade till män. Marknaden är i tillväxt och ser ut att fortsätta att växa framöver. Grooming-kategorin omsatte 17,3 miljarder dollar 2012 och beräknas växa till 27 miljarder dollar år 20202.

Det senaste decenniet har en attitydförändring skett bland män gällande skönhetsvård. Det som tidigare ansågs vara tabu har tack vara kända män som öppet visat intresse för det yttre öppnat upp för en utökning av segmentet manlig skönhetsvård. Två stilbildare är fotbollsspelarna David Beckham och Fredrik Ljungberg. Ett resultat av det är att flera företag inom skönhetsbranschen gett sig in kategorin. Idag har de största aktörerna utökat sina sortiment och erbjuder någon form av produkter riktade mot män.   

– Vi ser en ökad efterfrågan på grooming-produkter och marknaden ser ut att expandera kraftigt de kommande åren. Redan nu ser vi att butikerna har börjat ha specifika hyllor för mansprodukter, något som var otänkbart för bara några år sedan. Under våren 2015 lanserade vi en helt ny hårstyling-serie utvecklad bara för män och jag tror inte att got2b Phenomenal blir den sista, säger Catarina Tosic, Nordisk marknadschef för Henkel Beauty Care.

Att rikta in sig på män som målgrupp ställer delvis nya krav på företagen. Inte minst när det gäller insikter om mäns köpbeteende.

– Marknaden för män skiljer sig på flera sätt. Bland annat skiljer sig männens köpebeteende sig åt. Produkterna måste vara lättillgängliga för att män ska bli intresserade av att köpa dem. Å andra sidan är de generellt trogna kunder när de väl har hittat en produkt eller varumärke som de gillar, säger Catarina Tosic vidare.

1KTF – Kemisk-Tekniska Leverantörförbundet
2The NPD Group – Men’s Grooming Consumer Report https://www.npd.com/wps/portal/npd/us/news/press-releases/pr_120208/

Catarina Tosic Henkel Norden Nordisk marknadschef för Henkels konsumentprodukter +46 70-382 38 73 catarina.tosic@henkel.com Ladda ner visitkort Lägg till i Min samling
Carole Scott Henkel Corporate Communications UK & Ireland, Denmark, Finland, Norway, Sweden +44-7881-621903 carole.scott@henkel.com Ladda ner visitkort Lägg till i Min samling